• ST
  • 28.05.24, 08:56

Ära vaheta autot, vaheta kütust!

Ei pea kiirustama uue sõiduki ostuga, kui olemasolev on töökorras. See ei ole ka majanduslikult otstarbekaks. Isegi kui uuemal autol on väiksem süsinikuheide, on uue auto tootmise jalajälg siiski märkimisväärselt suur.
Ära vaheta autot, vaheta kütust!
  • Foto: Neste
Seetõttu panustab Neste Eesti kütuseturul keskkonnasäästlike võimaluste laiendamisse, pakkudes naftavaba taastuvtoorainest diislikütust Neste MY Renewable Diesel™. See sobib kõigile diiselautodele ja selle kasutuselevõtuks ei pea autot vahetama.

Mitte ainult transpordis

Soov loodust hoida on Eestis suurürituste korraldamisel järjest tähtsam argument, miks tegijad otsustavad oma tehnikas fossiilsest diislist loobuda ja minna üle taastuvdiislile – Neste MY süsinikuheide on keskmiselt 90 protsenti väiksem kui fossiilsel diislil.*
Selle aasta Otepää kahevõistluse MK-etapi ja 50. Tartu maratoni suusarajad sõideti sisse ning telgid köeti soojaks Neste MY taastuvdiisliga. Valmisolek pakaseks ja muutlikeks ilmadeks käib Neste MY-ga kaasas, sest selle kütuse säilivus ja külmakindlus on võrreldav tavalise diislikütusega, isegi parem.
Suvine elamusfestival I Land Sound on juba viimased kaks aastat transportinud saarele Neste MY kütust, et toota sellest kohapeal elektrit kolmele lavale, toidualale ja kõigeks muuks, mis on vajalik ühe hea suvise festivali õnnestumiseks. Võrreldes fossiilse diisliga on Neste MY tsetaanarv kõrgem, tuleb mootorile kasuks ja muudab selle töötamise sujuvamaks.

Lahendus koheseks süsinikuheitme vähendamiseks

Ettevõtted – Selver, SEBE, Hansa Bussiliinid, Hesburger, Paulig, Tallinna Lennujaam, Itella Logistics, Jazz Pesulad, Linford ja paljud teised tegid esimese kütusevahetuse fossiilselt diislilt taastuvdiislile rohkem kui aasta tagasi.
Ühed oma sõidukites kütust vahetanud ettevõtted ütlesid, et soovivad konkurentide ees madalama süsinikuheitmega suuremaid eeliseid saavutada. Teised nimetasid põhjuseks riigi ja tarbijate kasvavat huvi keskkonnasäästlikuma transpordi ja toodete järele. Ettevõtjad nõustusid, et olemasolevatest alternatiivkütustest on HVO-põhine Neste MY diiselmootoritele odavaim ja kõige kättesaadavam alternatiiv, kui on vaja koheselt hakata oma transpordiheitmeid vähendama.
Samuti pidasid kütusevahetajad positiivseks, et taastuvdiislit kasutades jääb alles võimalus minna tagasi fossiilse diisli kasutamise juurde. Mitmed pidasid siiski tõenäoliseks, et jätkavad Neste MY kasutamist senikaua, kuni nende garaažis on diiselmootoriga busse või autosid.

Võimalik kasutada ka siis, kui paagis on järel fossiilset diislit

Neste MY taastuvdiisel on mõeldud kasutamiseks tavalistes diiselautodes puhtal kujul, kuid seda võib kütusepaaki tankida ka siis, kui paaki on eelnevalt tangitud fossiilset diislit. Lisaks võib Neste MY-d fossiilsesse diislisse segada mis tahes mahulises vahekorras, kui otsustatakse vähendada sõiduki süsinikuheitmeid poole võrra, veerandi võrra või mis tahes muus osakaalus.
Tulles vastu Euroopa järjest suurenevale nõudmisele transpordi heitmete vähendamise osas, avas Neste 2007. aastal Helsingi lähedal Porvoo kütusetehases esimese patenteeritud NEXBTL-tehnoloogial põhineva HVO-tootmise, mille üks eritooteid on Neste MY. Praegu on Neste üks suuremaid HVO tootjaid maailmas. Eestis müüdavat Neste MY taastuvkütust toodetakse Neste Rotterdami tehases.

2030. aasta stsenaarium: lennundus ja merendus näitavad tulevikku, ka maanteetransport tuleb järele

Arvestades globaalseid arenguid jätkusuutlikumate kütuste tarbimise suunas, on Neste hinnangul pigem tõenäoline stsenaarium, et 2030. aastaks muutub lennundus ja meretransport taastuvkütuste põhiseks, sest ettevõtted ning kütusetootjad maailmas teevad selle eesmärgi nimel kahepoolselt koostööd. Maanteetransport, kus on palju osapooli ja oodatakse olulist tehnoloogilist läbimurret (elektriautode, vesiniksõidukite, e-kütuste vallas), kulgeb areng aeglasemalt, sõltudes paljuski inimeste ja ettevõtete ostuotsustest.
Seda kõike võib öelda ka Eesti kohta: elektriautode müük kasvab ja vesinik kütusena teeb esimesi samme. Autod teedel vahetuvad, kuid enamik sõidukeid, eriti raskeveokid, sõidavad suure tõenäosusega sisepõlemismootoriga ka 2030. aastal. See tähendab, et üleminek maanteetranspordis vajab tarbijatega koostöö tegemiseks korraga kõiki alternatiive fossiilsele kütusele – nii taastuvdiislit, taastuvelektrit kui ka biogaasi.
Lühidalt Neste taastuvdiislist MY Renewable Diesel
  1. Neste MY Renewable Diesel on 100% HVO-põhine (hydrotreated vegetable oil) uue põlvkonna vedelkütus, mida toodetakse biomassi kuumutamise ja vesinikuga töötlemise teel, kuni on saavutatud fossiilse diisliga sama keemiline valem – CnH2n+2.
  2. Neste MY tootmiseks kasutatakse kümmet erinevat taastuvat toorainet, valdavalt teiste tööstuste jäätmeid. Kõige tüüpilisem Neste MY tooraine on toiduainetööstuse jäätmed, kasutatud toiduõli, kalarasvad ja loomse rasva jäätmed.
  3. Neste MY tooraineks on jäätmed ja jäägid, mistõttu on selle kütuse tootmise keskkonnaheide väiksem kui fossiilsel diislil. Omakorda tänu sellele on Neste MY kütuse kasutamisel kasvuhoonegaaside heide keskmiselt 90% väiksem kui fossiilsel diislil.*
Rohkem infot: www.nestemy.ee
*Neste MY aitab vähendada kasvuhoonegaaside (GHG) heitkoguseid keskmiselt 90%, kui võrrelda kütusetarbimise elutsüklit fossiilse diisli tarbimisega. Kalkulatsiooni aluseks on Euroopa Liidu taastuvenergia direktiiv II (2018/2001/EU). Loe lähemalt Neste MY vähendatud emissiooni kohta.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.11.24, 15:42
Kuidas vahetada komposiit monomaterjali vastu?
Täna on mitmed toidutööstuse ettevõtted läinud komposiit- ehk segamaterjali kasutamiselt üle monomaterjalile. MAAG Foodi näitel vaatame, milliste investeeringute ja väljakutsetega peaks reaalsuses arvestama, kui toodete pakendamiseks kasutataks ainult monokomponentset plasti.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kestlikkusuudised esilehele