• ST
  • 26.03.25, 14:30

Kuidas Swedbank praktikas tarnija jätkusuutlikkust hindab

Euroopa Liidu jätkusuutlikkuse edendamise üks järgmisi suuremaid verstaposte, suurettevõtete hoolsuskohustuse direktiivi (CSDDD) rakendumine, lükkub selle aasta algul käivitatud administratiivkoormuse vähendamise projekti omnibus valguses suure tõenäosusega edasi ja seda koos muudatustega.
Maris Riim, Swedbanki jätkusuutlikkuse valdkonnajuht.
  • Maris Riim, Swedbanki jätkusuutlikkuse valdkonnajuht. Foto: Swedbank
Samas on tegemist siiski rakendamise mõningase viivitusega ning hoolsuskohustuse nõuete ulatuslikku muudatust pole oodata, mis on ka ainuõige, kuna direktiiv täidab iseenesest üllast eesmärki – parandada ettevõtete jätkusuutlikkust ja läbipaistvust, nõudes neilt senisest süsteemsemat lähenemist inimõiguste ja keskkonnaalaste riskide tuvastamiseks, ennetamiseks ja leevendamiseks. Ja seda nii ettevõtte enda otsestes tegevustes kui ka tarnijate ja partnerite tegevustes kogu väärtusahelas. Kuid millele siis täpsemalt tarnijate ja partnerite hoolsuskohustuse osas direktiiviga tähelepanu pööratakse?
Suurettevõtted on oma partnerite ja tarnijate vastutustundlikkust ja kooskõla oma väärtuste ja jätkusuutlikkuse eesmärkidega hinnanud tegelikult juba aastaid. Seega pole teema kindlasti midagi uut. Kuid täiustunud ESG raamistiku kontekstis ja lähtuvalt senisest põhjalikumast keskkonnamõjude hindamise ja juhtimise vajadusest on paljud ettevõtted viimastel aastatel tarnijate ja partnerite hoolsuskohustuse protsesse ja nõudeid uuendanud. Swedbankil on hoolsuskohustuse protsessis olulisel kohal tarnijate eetikakoodeks, mis on kasutusel juba üle 10 aasta. Viimati uuendasime ja täiendasime koodeksit 2025. aasta alguses.
Väga üldisel tasemel seab panga eetikakoodeks meie tarnepartneritele järgmised ootused:
  • Nõustuda tuleb panga tarnijate eetikakoodeksiga ja koodeks allkirjastada. Nimetatud dokument kirjeldab juba põhjalikult meie ootuseid panga partneritele ja tarnijatele. Äärmisel juhul ja põhjendatult oleme valmis ka erikokkuleppeid tegema, juhul kui tarnijal on näiteks endal eetikakoodeks olemas ja ka meile olulised teemad on seal kaetud.
  • Lisaks koodeksiga nõustumisele palume tihti partneritel vastata ka täiendavatele küsimustele. Tooted ja teenused, mida pank ostab, on väga erinevad, mistõttu ka info, mida tarnijatelt aeg-ajalt lisaks teada tahame, võib olla erinev.
  • Jätkusuutlikkuse teemad on vaid mõned olulistest riskidest, mida me hankeprotsessis hindame. See tähendab, et kindlasti ei ole jätkusuutlikkuse teemad ainus kriteerium, mille alusel otsuseid tehakse, kuid kindlasti jälgime me hoolega seda, kuidas partner antud valdkonda puudutavatele küsimustele vastab ja seega oma jätkusuutlikkuse teemadega tegeleb. Tegevuste puudumine väljendub meie jaoks kõrgendatud riskitasemena.

Tulemuse toob toetav, kuid järjekindel suunamine

Tihe koostöö paljude partnerite ja tarnijatega aastakümnete jooksul on meile selgelt näidanud seda, et ainuüksi pideva hindamise ja nõudmistega soovitud muudatusi ei saavuta. Tuleb olla paindlik, toetav, kuid samal ajal muutuste poole järjekindlalt suunav.
On arusaadav, et suure ja olulise ettevõttena soovitakse pangaga tihti iga hinna eest koostööd teha ja oma teenuseid pakkuda. Seega oleme näinud, et vahel allkirjastatakse koodeks tarnijaks saamise nimel sellesse liialt süvenemata ja mingil hetkel tuleb üllatusena, et me tegelikult kontrollime ja ootame ka koodeksile vastavust. Mõnel puhul selgub alles aja jooksul, et tegelikkuses koodeksi tingimustele ei vastata ja sellistel juhtudel pöörame ise sellele tarnija tähelepanu.
Tingimustele mitte vastamine ei pruugi automaatselt tähendada tarnijate seast välja arvamist, aga kui näeme, et sama teenuse pakkujate hulgas on üks jätkusuutlikkuse riskid maandanud ja põhimõtted rakendanud, siis muus osas võrdse teenuse juures saab jätkusuutlik ettevõte kõrgema kaalu ja on otsuste tegemisel eelistatud positsioonis. Kui aga juhtub nii, et tegemist on partneriga sektorist, kus ESG teemad ei ole veel nii kaugele arenenud kui mõnes muus sektoris, saame algatada dialoogi ja leppida kokku edasised sammud. Kui tarnijal on seejärel valmisolek teatud tegevused ja põhimõtted kokkulepitud aja jooksul rakendada, on meil siiski võimalik koos edasi liikuda.

Muutused ei tule üleöö

Kokkuvõtvalt ei tohikski olla lähenemine tarnijate jätkusuutlikkuse hindamisele pelgalt formaalsus, vaid osa laiemast strateegiast edendada vastutustundlikku ettevõtlust. Oluline on mitte ainult nõuda vastavust eetikakoodeksile, vaid ka toetada ja suunata tarnijaid jätkusuutlikumate praktikate poole.
Vähemalt Swedbankis me leiame, et muutused ei tule üleöö ja seetõttu rakendame paindlikku ning koostööle orienteeritud lähenemist. Tähtis on võimalusel arvestada tarnija eripäradega ja pakkuda neile teekonnal tuge.
Suurettevõtetel nagu Swedbank on võimekus ja kohustus aidata väiksemaid partnereid liikuda jätkusuutlikuma tuleviku suunas. See ei tähenda ainult regulatiivsete nõuete täitmist, vaid ka reaalse mõju saavutamist turul. Seeläbi saame olla eeskujuks teistele sektoritele ning mängida olulist rolli kogu majanduse jätkusuutlikumaks muutmises.
Selline teadlik lähenemine aitab kaasa jätkusuutlikule ühiskonnale, kus ettevõtted mitte ainult ei räägi vastutustundlikkusest ja läbipaistvusest, vaid ka tegutsevad nende põhimõtete järgi igapäevaselt.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 28.03.25, 15:30
Neste ning Euroopa auto- ja biokütuste tootjad ühendavad jõud Tour d'Europe'il
Tour d'Europe on algatus Euroopas, mis demonstreerib taastuvkütuste kättesaadavust ja kasutusvõimalusi süsinikuheite vähendamiseks ja kliimaneutraalsuse saavutamiseks nüüd ja järgnevatel kümnenditel. Touriga on liitunud 20 ettevõtet, ühendust ja organisatsiooni auto- ja kütusetööstuse kogu väärtusahela ulatusest.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kestlikkusuudised esilehele