Skoop 3 heitkogused hõlmavad kaudseid heitmeid ettevõtte väärtusahelas, nagu:
Vastupidiselt on skoop 1 ja skoop 2 heitkogustel kitsam fookus:
Umbes 75% kõikidest ettevõtete tekitatud heitmetest kuuluvad skoop 3 alla. Seega, kuigi skoop 1 ja skoop 2 heitkoguste käsitlemine on oluline, on selge, et kui ettevõtted on pühendunud oma süsinikujalajälje tõelisele vähendamisele, peavad nad tähelepanu pöörama ka oma väärtusahelatele.
Selline otsus on ka äriliselt mõistlik: olles ise lüli väärtusahelas, mis aitab teistel ettevõtetel vähendada nende skoop 3 heitkoguseid ja täita kliimaeesmärke, muutuvad ettevõtted atraktiivsemaks nii jätkusuutlikkust hindavate tarbijate kui ka investorite jaoks.
Skoop 3 võib tunduda ülekaalukas, kuid suurepärane koht alustamiseks on GHGP ettevõtte väärtusahela (skoop 3) raamatupidamise ja aruandluse standard. Standard jagab skoop 3 heitmed 15 kategooriasse, aidates ettevõtetel tuvastada valdkonnad, milles neil on suurim mõju ja kiireimad võidud kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamisel, luues samal ajal võrdse mänguvälja, mis toetab partnerlusi ja koostööd.
"Ärireiside kõrge nõudlus on suurorganisatsioonide skoop 3 heitmete tekitamisel oluline tegur," ütleb Thomas Bock, rahvusvahelise jätkusuutlikkuse ja süsiniksertifikaadi (ISCC) vanemjuht. "Lendamise vältimise kõrval paremuselt teine viis ärireisidest tulenevate heitmete vähendamiseks on kasutada säästlikku lennukikütust (SAF)."
Susanne Bouma, Neste taastuvtoodete kliendikogemuse ja pakkumise juht, nõustub: "Lennureisid – ja tõepoolest transport üldiselt – on selgelt suur skoop 3 heitkoguste tekitaja. Tasaarvestus, mille käigus organisatsioon kompenseerib oma süsinikdioksiidi heitkoguseid, rahastades samaväärset säästu mujal, on olnud kõige populaarsem viis heitmete vähendamiseks, kuid taastuvenergia kasutamine on nüüd muutumas atraktiivsemaks alternatiiviks, kuna see vähendab heitkoguseid selle asemel, et kompenseerida heitkoguseid väljaspool oma ettevõtte väärtusahela piire.”
Bouma toob esile uue lahenduse, mis aitab ettevõtetel vähendada oma lennureiside ja transpordi skoop 3 heitkoguseid, tehes samal ajal aruandluse hõlpsamaks: “Ettevõtetele, kelle jaoks ärireisid on endiselt vajalikud, võib SAF-i ostmine meie Neste Impact lahenduse kaudu vähendada lennundusega seotud kasvuhoonegaaside heitkoguseid kuni 80% võrreldes tavalise lennukikütuse kasutamisega."
On üha olulisem, et ettevõtted saaksid usaldusväärsel teel saavutatud heitmete vähendamise korda aru anda – midagi, mis on integreeritud Neste Impact lahendusse ja kus sertifitseerimine mängib olulist rolli.
“Sertifitseerimine toob SAF-i keskkonnajalajälje vähendamise väidetesse ekstra kihi läbipaistvust ja usaldusväärsust ning seetõttu töötasime välja ISCC krediidiülekandesüsteemi,“ ütleb Bock. ISCC krediidiülekandesüsteem võimaldab säästva lennukütuse kasutamisest saadava kasu usaldusväärse ja jälgitava ülekandmise kogu väärtusahelale.
See võimaldab ettevõtetel ja lõppkasutajatel, usaldusväärselt raporteerida säästva lennukütuse kasutamisega saavutatud heitkoguste vähenenud hulka. "Kui kõik SAF-i ostmise ja kasutamise üksikasjad on registrisse salvestatud, on ettevõtetel palju lihtsam mõõta ja seejärel usaldusväärselt teatada, et nad on vähendanud skoop 3 heitkoguseid," ütleb Bock.
Lisaks ärireisidele soovitab Neste Bouma teise kategooriana maantetransporti, kus saab suhteliselt lihtsalt skoop 3 heitmeid kärpida.
"Maanteetransport on valdkond, kus organisatsioonid saavad samuti oma süsinikujalajälge drastiliselt vähendada, sest enamik kaupu jaotatakse endiselt laiali fossiilkütustel töötavate veokite, laevade ja rongide abil," selgitab ta. "Üleminek tarnijatele ja logistikaettevõtetele, kes kasutavad taastuvdiislikütust või akutoitega transporti, on selliste ettevõtete jaoks suurepärane esimene samm."
*Arvutatud fossiilse lennukikütuse ja puhta, st segamata SAF-i kasutamise heitkoguste võrdlemisel kütuse elutsükli jooksul kehtestatud olelustsükli hindamise (LCA) metoodikatega, nagu CORSIA metoodika.
Artikli allikas: https://www.neste.com/news-and-insights/aviation/scope-3-emissions