• ST
  • 09.04.25, 14:10

Sada aastat paigalseisu: transport vajab nutikamaid lahendusi ja regulatsioone

Neste ärihommikul erinevad turuosalised kokku toonud vestluspaneel lahkas transpordimaastiku olevikku ja tulevikku. See puudutab paljusid, sest küsimus on korraga nii energiajulgeolekus, keskkonnaga arvestamises, ärilises jätkusuutlikkuses ja konkurentsivõimes kui ka regulatsioonide täitmises. Paljud lahendused on käegakatsutavad juba täna, kuid kasutuselevõtuks on tarvis ühtset arusaama nende mõjudest, õiglasemat maksustamist ja kindlaid seadusemuudatusi.
Neste korraldatud vestluspaneelis võtsid transpordi valdkonna teemadel sõna (vasakult) Krista-Maria Alas, Sander Salmu, Herkki Kitsing ja Priit Enok. Vestlust modereeris Neste Eesti juhatuse liige ja õigusnõunik Ülle Tamme.
  • Neste korraldatud vestluspaneelis võtsid transpordi valdkonna teemadel sõna (vasakult) Krista-Maria Alas, Sander Salmu, Herkki Kitsing ja Priit Enok. Vestlust modereeris Neste Eesti juhatuse liige ja õigusnõunik Ülle Tamme.
  • Foto: SVEN TUPITS

Üht kindlat lahendust ei ole

Kliimaministeeriumi liikuvuse valdkonna asekantsler Sander Salmu tõdes, et kõige suurem väljakutse on muuta harjumusi, mis on mei sse kodeeritud juba üle saja aasta. “Oleme sada aastat kasutanud sisepõlemismootoris ühte liiki kütuseid, see on sobinud lennukitest kõige väiksemate mootoriga liiklusvahenditeni välja. Viimane kümnend on näidanud, et üht õiget vastust ei ole,” rääkis ta.
Salmu sõnutsi tuleb üle vaadata ka tarbimisharjumused.“ Me muudame kütust, aga kas peame üldse kasutama neid vahendeid, millega oleme harjunud liiklema? Ei ole vaja kõige võimsamaid autosid osta, et näiteks Tallinnas ringi liikuda. Mootorsõidukimaks on hakanud suunama sellele mõtlema, kuid praegu veel muutusi linnapildis näha ei ole, isegi hinnatõusust ja regulatsioonidest hoolimata,” nentis ta.
Harjumuspäraste sõitude jätkamist saab vaadelda ka positiivselt, kuna see näitab stabiilsust ühiskonnas. “Eesti tugevus on hea stabiilsus. Hoolimata hinnahüpetest ja koroonaviiruse puhangust on transpordikütuste tarbimine äärmiselt stabiilne,” märkis Eesti Varude Keskuse juhatuse liige Priit Enok.
Vestlusringis otsivad heitkoguste vähendamise lahendusi Sander Salmu, Herkki Kitsing ja Priit Enok.
  • Vestlusringis otsivad heitkoguste vähendamise lahendusi Sander Salmu, Herkki Kitsing ja Priit Enok.
  • Foto: SVEN TUPITS

Siseriiklikud regulatsioonid pakuvad kasutamata potentsiaali

Turule on vaja juurde rohkem kestlikke transpordilahendusi. Lisaks olemasolevatele lahendustele nagu taastuvtoorainest kütused võib abi olla siseriiklikest regulatsioonidest ja maksustamisest. Häid lähenemisi võib võrsuda ka võrdlusanalüüsist naaberriikide praktikatega.
“Kütuse kasutust ja seega keskkonnamõjusid saab vähendada ka mõningate siseriiklike regulatsioonidega. Üheks neist on pikkade autorongide reguleerimine, mis on Skandnaavias juba ammu käigus ning lähinäitena Lätis eelmise aasta algusest,” tõi Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni juhatuse liige Herkki Kitsing välja.
Kitsing märkis, et piiriüleselt autoronge kasutada ei saa ja suuremates riikides on sellisest meetmest rohkem kasu, kuid see tõhustaks kaubavedu ka Eestis. “Teine näide on elektrikaubikud, mis on ju ka taastuvenergial põhinev lahendus. Lihtsa seaduse muudatusega saaks viia kaubikute tonnaaži 3500 kg pealt 4250 kg peale, et rohkem kaupa väiksemate ühikutega laiali vedada. Lätis tehti see seaduse muudatus eelmise aasta lõpus,” rääkis ta.

Tasakaalu leidmine regulatsioonide virvarris

Kitsing juhtis tähelepanu ka alternatiivsete kütuste maksustamisele. “Huvi taastuvtoorainest kütuste vastu on suur, aga need võiksid olla maksustatud õiglasemalt nii aktsiiside mõttes kui ka kasutusele võtmise puhul.” Ta peab seda oluliseks Eesti ja meieäride väiksuse ning rahaliste võimaluste pärast. Kui regulatsioonid ei toeta keskkonnasõbralikumaid lahendusi, siis otsustatakse hinna järgi.
Eesti Transpordikütuste Ühingu tegevjuht Krista-Maria Alas tõi praeguses olukorras esile vajaduse leida tasakaalu regulatsioonide puntras. “Üks, RED III, on see, mis paneb meile taastuvenergia suurendamise eesmärgi transpordis, ja teine, ETS 2, toob lisaks kütuse hinnale kvoodi hinna. Need on kaks kõige olulisemat õiguslikku raamistikku, mis täna transpordi sektorit mõjutavad,” selgitas ta.
Taastuvenergia direktiiviga RED III suurendatakse 2030. aasta taastuvate energiaallikate osakaalu eesmärki 42,5%-ni, kusjuures liikmesriigid peavad püüdma saavutada osakaalu 45%. Heitkogustega kauplemise süsteem ETS 2 hõlmab alates 2027. aastast maanteetransporti, hooneid ja muid sektoreid ja selle eesmärk on vähendada kasvuhoonegaaside heitkogust tulemuslikul ja majnduslikult tõhusal viisil.
Neste korraldatud ärihommik tõi kokku eri sektorite esindajad nii Eestist kui kaugemalt, et üheskoos arutleda väljakutsete üle transpordi sektoris teel kestlikumaks.
  • Neste korraldatud ärihommik tõi kokku eri sektorite esindajad nii Eestist kui kaugemalt, et üheskoos arutleda väljakutsete üle transpordi sektoris teel kestlikumaks.
  • Foto: SVEN TUPITS

Vajalik on koostöö turuosaliste vahel

Panelistid nõustusid, et heade lahenduste leidmiseks on vajalik diskussiooni jätkumine ja koostöö. “Meie koostöö ministeeriumiga on paremaks läinud, meie arvamust küsitakse, meid kuulatakse,” sõnas Eesti Transpordikütuste Ühingu nimel Alas. Temagi tõi lõpetuseks välja, kui oluline on see, et maksuõiguslikus mõttes oleksid erinevad taastuvtoorainest kütused võrdsustatud ja võrreldes teiste kütustega soodustatud, et toimuks valikutes muutus kestlikumate kütuse kasuks.
Me peame seda diskussiooni hoidma ja jätkama. Hea meel on tõdeda, et turuosaliste koostöö on läinud paremaks. Otsustajad peavad teadma, mida otsustavad, ja turuosalised pakkuma vajalikke teadmisi ja kompetentse. Oleme nii väike riik, et ei saa endale vigu lubada.
Ülle Tamme
Neste Eesti juhatuse liige ja õigusnõunik
Vestluspaneelis olid esindatud kliimaministeerium, Eesti Varude Keskus, Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsioon ja Eesti Transpordikütuste Ühing ja Neste Eesti.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kestlikkusuudised esilehele