• ST
  • 01.07.24, 11:08

Toidutööstur selgitab – mis on ESG?

ESG on lihtsustatult keskkonnaalaste, sotsiaalsete ja juhtimise kriteeriumite raamistik (inglise keeles Environmental, Social, and Governance). Eesmärk on hinnata ettevõtete tulemuslikkust mitte ainult majanduslikus plaanis, vaid ka selle tegevuse mõju keskkonnale, ühiskonnale ja sisemise juhtimise läbipaistvusele.
Ekseko seafarm Viljandimaal.
  • Ekseko seafarm Viljandimaal. Foto: Maag Food
ESG kriteeriumid on olulised nii investeeringute kui ka ettevõtte strateegiate kujundamisel, võimaldades siduda äriedu sotsiaalsete ja keskkonnaalaste kestlikkuse tegevustega, kuna toovad selgelt välja ettevõtte pikaajalist edu tagavad mõjutegurid. Teema paremaks mõistmiseks selgitab Maag Foodi tootearendus- ja turundusdirektor Janne Laik-Lõhmus ESG olemust läbi toidutööstuse kogemuse.
Viimase kahe aasta jooksul on kogu maailmas võetud vastu umbes 300 seadusakti ESG teemal. Sellest alates on olnud erinevaid arutelusid selle üle, kuidas erinevad ESG ja CSR (Corporate Social Responsibility) omavahel, mis on nende roll ja milline on nende mõju. “Viimane on terminina esinenud meie kultuuriruumis pikemalt ja moodustanud olulise osa ettevõtete strateegiast. CSR-i puhul on tegemist ettevõtte vabatahtliku sotsiaalse vastutuse tegevustega, mille eesmärk on suurendada nende positiivset mõju ühiskonnale ning seetõttu ka tihti seotud pigem ettevõtte maine, brändi kuvandi loomise ja töötajate kaasamisega,” selgitab Laik-Lõhmus.

Mis on ESG ja CSR-i vahe?

Kõige suurem erisus ESG ja CSR-i vahel seisneb nende sihis ja mõõdetavuses. ESG keskendub väga konkreetsetele kriteeriumidele, mida saab mõõta ja hinnata. Laik-Lõhmus toob keskkonnaalaselt näitena CO2 heitkogused, veekasutuse tootmismahu kohta, taastuvenergia kasutamise osakaalu kogu tarbitavast energiast. “Sotsiaalsete teemade puhul kuulub ESG alla näiteks töötajate mitmekesisus ja tööõnnetuste arv ning juhtimise puhul juhtimise läbipaistvus. Neid mõõdikuid kasutavad ka investorid, et ettevõtte eetilisi ja jätkusuutlikke tavasid hinnata,” nendib ta.
CSR on samal ajal laiem ja vähem mõõdetav, keskendudes ettevõtte üldistele sotsiaalsetele algatustele, sealhulgas heategevus ja kohalike kogukondade toetamine. Teisisõnu hõlmab sotsiaalne vastutus ettevõtte laiemaid jõupingutusi ühiskonna positiivseks mõjutamiseks ja maine loomiseks.

Mis on ESG majanduslik väärtus?

Peale ESG tõusetumist on Laik-Lõhmuse sõnum toimunud ärimaastikul mitmeid muutuseid. “Esiteks on investorid üha rohkem huvitatud investeerimisotsuste tegemisest, mis arvestavad ESG tegureid. Samuti on ka tarnijad koostöölepingute juurde lisamas aina enam ESG analüütikat. Teiseks on tarbijad aina enam jälgimas, kuidas ettevõtted ESG printsiipe järgivad ja see on tugevaks mõjuriks brändide ja ettevõtete valikul. Kolmandaks on tekkinud ja tekkimas parem läbipaistvus ettevõtte tegevuse mõjust.”
ESG kriteeriumid saavad peagi ka regulatiivseteks nõueteks, mida kasutatakse nii pikaajalise kestlikku tegevuse hindamiseks kui ka investeerimisotsuste tegemiseks. CSR tegevustel samaväärne regulatiivne surve puudub.
ESG tekke selgeks põhjuseks loeb Laik-Lõhmus teadlikkuse kasvu kliimamuutuste ja sotsiaalsete probleemide osas ning sellest tulenevat ootuste ja nõudmiste kasvu ettevõtete sotsiaalsele ja keskkonnaalasele vastutusele erinevate sidusgruppide poolt.
Kombineerituna CSR-iga parandab ESG ettevõtte finantstulemusi, vähendab riske ja tugevdab suhteid sidusrühmadega. Koos tagavad ESG ja CSR ettevõtte pikaajalise edu, parandades brändi mainet, olles investoritele atraktiivne, edendades innovatsiooni ning viies need vastavusse tarbijate ja regulatiivsete ootustega.

ESG toidutööstuses

ESG kriteeriumid ja mõõdikud sõltuvad peamiselt tegevusvaldkonnast ja/või tööstusharust. Toidutööstusel on suur mõju keskkonnale ja seetõttu on nn kolmest sambast keskkonna teemad väga suure kaaluga. Keskkonna teemade puhul on Rakvere seadnud mõõdikud ringmajandusele, kliimamuutuste leevendamisele, reostuse vähendamisele, veeressursside kasutamisele ning bioloogilisele mitmekesisusele ja ökosüsteemidele.
“Sotsiaalsete teemade juures oleme kaardistanud erinevad mõõdikud, mis on seotud töötingimustega ning juhtimise kriteeriumite puhul on meie jaoks olulisel kohal ettevõtte kultuur, loomade heaolu ja läbipaistvad suhted tarnijatega,” kirjeldab Laik-Lõhmus.

Millest alustada?

ESG implementeerimisel on kõige olulisem roll korrektne stardipunkt ehk alamteemade ja mõõdikute kaardistus. Seejärel olemasoleva situatsiooni hindamine ning konkreetsete eesmärkide seadmine. Sellest tulenevalt moodustub ESG strateegia, mis annab aluse ka järgmiste perioodide investeeringutele. Strateegiast välja joonistuv tegevuskava, mis sisaldab konkreetseid eesmärke ja meetmeid.
ESG ei ole lihtsalt "moodne lühend", vaid kestlikkuse kontseptsioon, mis läbi konkreetsete mõõdikute ja aruandluse suudab muuta ettevõtete hindamist ja juhtimist, anda aluse investeerimisotsusteks ning strateegia loomeks, et tagada läbipaistvus nii majas sees kui ka väljas.
Rakvere soovib brändina olla toidutööstuses kestliku mõtteviisi selge suunanäitaja. “See teekond ei ole kerge, kuna suurima tööstuse ja põllumajandusettevõtte esindajana on ka meie mõju keskkonnale suur ja vastutus veelgi suurem,” tunnistab Laik-Lõhmus ning tõdeb, et brändil on juba ette näidata häid edulugusid ning konkreetne strateegia ja tegevusplaan, et liikuda tarbijatega ühiselt kestlikkuse suunal.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 17.09.24, 10:40
Lihatööstuse kolm keskkonnaalast ESG praktikat
Ajal, mil kogu ettevõtlusmaailm keskendub rohepöördele ja keskkonnasäästlikkusele, on muutunud ka Eesti ettevõtete suhtumine. Üha rohkem teadvustatakse, millise jälje jätame loodusele ning tulevastele põlvedele, seega vähendatakse kõikvõimalikke kahjusid meid ümbritsevale ja luuakse uusi variante, kuidas jätkusuutlikumalt tegutseda.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kestlikkusuudised esilehele