Ettevõtte tasand: oluline on olla roheline tegudes, mitte sõnades
GreenDice on loonud ärimudeli, mis võimaldab ettevõtetel oma vananenud, kuid veel kasutuskõlblikud seadmed suunata uuele ringile. Selleks on vaja süsteemi, et oleks näha, kuhu seadmed liiguvad ja kui kaua neid tegelikult kasutatakse. “Täna ütlevad suured ettevõtted, et nad on vastutustundlikud ja tahavad saada süsinikneutraalseks, kuid sageli jääb see jutt turunduslikuks. Kui uurida, kuhu nende seadmed peale kasutamist liiguvad, selgub, et 80% nende elektroonikast ringlusse ei jõua,” selgitab Alaniit.
Tema sõnul on selle valdkonna levinumaid müüte, et seadmeid rentides on ettevõte rohelisem. “Ma olen kuulnud korduvalt, et rentimine on justkui kestlik lahendus – et sa ei pea asjade eest vastutama. Aga kui sa rendid kolmeks-neljaks aastaks sülearvuti ja see liigub pärast teadmata kohta, siis kas see tõesti on jätkusuutlik? Minu jaoks on see sama, kui sa ostad uue auto ja viskad vana lihtsalt kuhugi ära. See ei ole lahendus.”
Isiklik näide illustreerib seda hästi. “Mul oli kord vestlus SEB Leedu esindajatega, kes ütlesid, et nad tahtsid minna rendimudelile, aga lõpuks ei leidnud kedagi, kes neile garanteeriks, et nende seadmed ei lõpeks Aafrikas prügimägedel. Ja see näitab, et ettevõtted tegelikult hoolivad, aga neil puudub läbipaistev süsteem, mis tõesti jälgiks seadmete elukaart.”
GreenDice’i mudel pakub selleks lahenduse: ettevõtted maksavad kuutasu ja kui nad enam seadmeid ei vaja, tuleb need GreenDice’ile tagastada, et need saaksid edasi liikuda järgmisele kasutajale. “Kui me suudame tõestada, et tehnika ei pea minema prügimäele, vaid saab aidata kedagi teist, siis see ei ole ainult keskkonnale hea, vaid on ka majanduslikult mõistlik.”
Harjumuste muutmiseks motiveeri positiivselt
Alaniit nimetab inimeste ja ettevõtete harjumuste muutmise üheks oma suuremaks väljakutseks. Oma ettevõttes on ta proovinud teha väikseid sotsiaalseid eksperimente, et inimeste käitumist muuta. “Meil oli üks huvitav mõte – suitsetamisest loobujate vabad päevad. Ma olen veendunud, et motivatsioon peab olema positiivne, mitte karistav. Seega, kui keegi meie ettevõttes otsustab suitsetamisest loobuda, saab ta selle eest lisapuhkusepäevi. Ja uskuge või mitte – see on aidanud mitmel inimesel halvast harjumusest lahti saada.”
Kvaliteetsema ja kestlikuma tarbimise osas usub ta, et oluline on muuta majandusmudelit. “Kui me paneme ühe 1200-eurose Apple’i sülearvuti kõrvuti 300-eurose tundmatu tootega, siis paljud võtaksid odavama. Aga kui see kvaliteetne sülearvuti maksaks kuus ainult 6 eurot ja selle kasutamine oleks riskivaba, kas see ei oleks mitte parem valik?” See ongi GreenDice’i eesmärk – luua mudel, mis muudaks kvaliteetsete toodete kasutamise kättesaadavamaks kui uute odavate ostmise.