• 10.01.25, 10:48

Äripäev tegi kahese olulisuse analüüsi. Vaata, mis on põhisammud

Äripäev tegi koos Sustinerega ära väiksemas mahus kahese olulisuse hindamise. Loe lähemalt, mis kahese olulisuse analüüs on, kuidas seda tegime ja meile oluliste mõjukohtadeni jõudsime.
Äripäev proovis Sustinere abiga kahese olulisuse hindamist. Meid juhendasid Sustinere kaasasutaja Marko Siller ja keskkonnaekspert Paula Kristel Kaljula, Äripäevast osalesid juhtkonna liikmed.
  • Äripäev proovis Sustinere abiga kahese olulisuse hindamist. Meid juhendasid Sustinere kaasasutaja Marko Siller ja keskkonnaekspert Paula Kristel Kaljula, Äripäevast osalesid juhtkonna liikmed. Foto: Karmen Laur
Koos Sustinere kaasasutaja Marko Silleri ja keskkonnaeksperdi Paula Kristel Kaljulaga tegime ära väiksemas mahus kahese olulisuse analüüsi.
Kahese olulisuse hindamine on muidu palju põhjalikum ja pikem protsess, kuid kirjeldame, kuidas meie oluliste mõjukohtadeni jõudsime, et näidata, kuidas ESG aruandluse alustalaga pihta hakata. Küll aga sobib selline lähenemine väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele.
See ülevaatlik ja kirjeldav artikkel on jagatud kolme plokki. Esiteks selgitus, mida kahese olulisuse hindamine üldse tähendab ja hõlmab. Seejärel rühmatöö kirjeldus, kuidas Äripäevale oluliste teemadeni jõudsime. Lõpetuseks meile olulised teemad ja järeldused.
Äripäevast osalesid poolepäevases töötoas peadirektor Igor Rõtov, peadirektori asetäitja Toomas Truuverk, IT- ja haldusjuht Toomas Jõgi, Äripäeva peatoimetaja Meelis Mandel, Äripäeva peatoimetaja asetäitja Aivar Hundimägi, Äripäeva investeerimisvaldkonna juht Juhan Lang, arendusdirektor Mari Kõlli, arendusjuht Kerttu Metsar, ajakirjade vastutav väljaandja Rain Väät, Infopanga juht Joonas Jõgi, turundusdirektor Keit Alev ja personalijuht Sigrid Veskioja.
Koosoleku jagasime nelja plokki: metoodika (kuidas hinnata?), lühike ülevaade (sarnaste ettevõtete ja valdkonna materjalide pealt tõenäoliselt olulised teemad), IROd ehk mõjud, riskid ja võimalused (rühmatööna) ning prioriteetsed ESG teemad (hindamine).
Äripäeval on vaja mõista oma olulisi ESG teemasid, sest meie emaettevõte Bonnier küsib mõningate kestlikkusteemade kohta (näiteks süsinikujalajälg, töötajate heaolu, ärieetika). Samuti näeme turu nõudlust – partnerid on palunud meil allkirjastada oma käitumisjuhiseid. ESG riskide ja võimaluse hindamine on osa ärijuhtimisest ega tohiks olla ka meil eraldiseisev osa juhtimisest. Samuti tahame olla eeskujuks teistele ettevõtetele, kes peavad ESG aruandlust ja seeläbi kahese olulisuse analüüsi tegema.
12. veebruaril toimub suur ESG praktikute aastakonverents, kus praktikud ja eksperdid jagavad oma teadmisi ESGst ja kestlikkusaruandlusest.
Teist korda toimuval konverentsil lähme ESG teemadega süvitsi ja puudutame muu hulgas mõjuala 3 hindamist, aruande koostamist, sotsiaalset mõju ja majanduslikku kasu. Ka Sustinere tutvustab konverentsil oma platvormi.
Tutvu programmiga ja osta soodushinnaga pilet SIIT.

Mis on kahese olulisuse hindamine?

Kahese olulisuse hindamise käigus määratakse, mis on ettevõttele kestlikkuse vaatest olulised mõjud, riskid ja võimalused ehk IROd (impact, risk ja opportunity).
Kahesel olulisusel on kaks mõõdet:
Mõju olulisus (impact materiality) ehk nn seest välja perspektiiv – ettevõte peab arvestama enda tegevuse positiivse ja negatiivse mõjuga keskkonnale, inimestele ja laiemalt ühiskonnale.
Majanduslik olulisus (financial materiality) ehk väljast sisse perspektiiv – välised keskkonna- ja inimtegurid ehk riskid ja võimalused, mis võivad mõjutada ettevõtte finantse.
Mõjud võivad olla nii positiivsed kui ka negatiivsed, lühi- kui pikaajalised ning tegelikud või potentsiaalsed. Eristatakse kolme ajaperspektiivi: lühike (kuni aasta), keskmine (kuni viis aastat) ja pikk (üle viie aasta). Äripäev arvestab lühikest ja keskmist perspektiivi.
Mis riskid ja võimalused on olemas?
Poliitilised ja õiguslikud (muutuvad regulatsioonid ja nõuded, trahvid ja kohtuvaidlused)
Tehnoloogilised (uute tehnoloogiate vajadus ja investeeringud neisse)
Turg (nõudluse sõltuvus kestlikkusest, klientide ootused ja kriteeriumid, toote hind, tarneahela raskused)
Maine (ettevõtte või sektori maine muutus, avalikud skandaalid)
Füüsilised riskid (seisakud, toormaterjali või transpordi häired, varade kahjustumine või hävimine, energiavarustuse häired)
Muu (nt tööohutus)
Mõjud, riskid ja võimalused võivad esineda ka üheaegselt.
Allikas: Sustinere
Väärtusahelat hinnates tuleb mõelda nii oma ettevõtte tegevustele, ressurssidele ja ka ärisuhetele. Väärtusahel jaguneb omakorda kaheks:
Ülesvoolu (upstream) – materjalid ja eeltegevused, mida on vaja ettevõttele oma põhitegevuseks. Lihtsalt öeldes enne oma ettevõtte tegevust.
Allavoolu (downstream) – ettevõtte toodete ja teenuste edasimüük, kasutamine ja tarbimine ning käitlemine nende kasutuse lõpus. Ehk lihtsustatult pärast oma ettevõtte tegevust.

Äripäeva väärtusahel

Meie põhitegevuse saab jagada üldiselt neljaks: meedia (digi ja raadio), üritused (konverentsid ja koolitused jms), trükitooted ja muud infotooted (nt Infopank).
Sustinere koostas Äripäevale väärtusahela, mis hõlmab ka meie peamisi huvigruppe.
Ülesvoolu ehk enne meie põhitegevust on vaja ressursse, nagu energia, seadmed, eri materjalid (nt paber), ruumid jne ning finants- ja intellektuaalset kapitali, inimesi ja teadmisi.
Allavoolu ehk pärast meid on meie teenuste kasutamine ehk eri sisu (meedia, trükised, konverentsid ja koolitused, infotooted jne) tarbimine ja trükitoodete eluea lõpp (utiliseerimine).
Väärtusahelas tuleb kindlasti selgeks teha ja kaasata oma sidusrühmi küsitluste, raportite, rahulolu-uuringute ja muude viisidega. Sidusrühmade alla käivad nii need, keda ettevõte oma tegevusega mõjutab (nt kliendid ja keskkond), kui ka need, kes ettevõtted äritegevust mõjutavad (nt valitsus, KOVid ja EL seaduste ja regulatsioonidega ning kliendid).
Sustinere pani Äripäevale paika olulised huvigrupid vastavalt kolmele väärtusahela punktile (ülesvoolu, kohapeal, allavoolu). Väärtusahelaülesed sihtgrupid on meil omanikud (Bonnier), avalikkus, avalik sektor, kliendid ja loodus. Meie kolm kõige olulisemat sidusrühma on töötajad, avalikkus ja lõpptarbijad ehk (äri)kliendid.
Ülesvoolu huvigrupid on eri seadmete, materjalide jm sisendi tootjad ja transportijad, tarnijad, teenusepakkujad ja alltöövõtjad. Põhitegevuses on meie huvigrupid konkurendid ja erialaliidud ning oma töötajad, samuti haridusasutused. Allavoolu huvigrupid hõlmavad ärikliente ja lõpptarbijaid.
Äripäeva väärtusahel ja huvigrupid. Siit näeb, mis kuulub meie väärtusahelasse ja millised huvigrupid on meile olulised enne meid (ülesvoolu), põhitegevuse ajal ja pärast meid (allavoolu).
  • Äripäeva väärtusahel ja huvigrupid. Siit näeb, mis kuulub meie väärtusahelasse ja millised huvigrupid on meile olulised enne meid (ülesvoolu), põhitegevuse ajal ja pärast meid (allavoolu). Foto: Sustinere
Sustinere tegi meile eeltöö ära ja pani kirja sarnaste ettevõtete (nt Financial Times, Bloomberg, Bonnier ja Responsible Media Forum) dokumentide pealt, millised võiksid olla kestlikkusaruandluse standardite ehk ESRS järgi meile olulised ESG teemad ja alateemad.
Äripäevale olulised ESG alateemad on märgitud oranžiga. Vasakpoolses veerus on keskkonnateemad (E), keskel sotsiaalsed teemad (S) ja paremal juhtimine (G).
  • Äripäevale olulised ESG alateemad on märgitud oranžiga. Vasakpoolses veerus on keskkonnateemad (E), keskel sotsiaalsed teemad (S) ja paremal juhtimine (G). Foto: Sustinere
Keskkonnateemadest on meile olulised alateemad kasvuhoonegaaside heide (nt elekter, soojus, materjalide ja toodete transport, töötajate liikumine ja ärireisid jne) ning materjalide kasutus ja jäätmed (nt seadmed, trükk, eri materjalid ja nende utiliseerimine jne).
Sotsiaalsetest teemadest on meile olulised oma töötajaskonnaga (nt kaasamine, tervis ja ohutus, võrdsus) ning tarbijate ja lõppkasutajatega (nt privaatsus ja küberturvalisus, juurdepääs ja väljendusvabadus) seotud alateemad.
Ärijuhtimisest on meile olulised pea kõik alateemad, v.a loomade heaolu, millega me kokku ei puutu.

Oluliste alateemade arutelu

Nende oluliste alateemade põhjal jagunesime nelja rühma, kus lahkasime oma töötajate, keskkonna, ärijuhtimise ning klientide ja lõpptarbijatega seotud mõjusid, riske ja võimalusi nii enne kui pärast meid ja meie tegevusena.
Igas rühmas oli aega 20 minutit, seejärel jäi üks inimene oma teema juurde ja teised liikusid edasi. Uues grupis vaadati senine üle ja täiendati. See oli esmane kaardistus ja pole mahu, sisu ja dokumenteerimise mõttes kindlasti nii põhjalik, nagu kahese olulisuse analüüs peaks olema.
Näide tabelist, mille Sustinere tegi, et saaksime hinnata oma mõjusid, riske ja võimalusi üles- ja allavoolu ja oma tegevusena. Täitsime neli sellist tabelit: töötajaskonna, klientide ja lõpptarbijate, keskkonna ja ärijuhtimise kohta.
  • Näide tabelist, mille Sustinere tegi, et saaksime hinnata oma mõjusid, riske ja võimalusi üles- ja allavoolu ja oma tegevusena. Täitsime neli sellist tabelit: töötajaskonna, klientide ja lõpptarbijate, keskkonna ja ärijuhtimise kohta. Foto: Sustinere
Keskkonnateemades sisaldub meie kasvuhoonegaaside heites muu hulgas elektri- ja soojatarbimine, töölkäimine, ärireisid, materjalide transport, trükk ja serverite töö. Võimalus on näiteks valida kullerit, kes ei kasuta fossiilkütuseid. Meie serverid juba töötavad taastuvenergial (mõju). Materjalide ja jäätmete all on näiteks seadmed, mida saame võimalikult palju ja kaua majasiseselt kasutada (nii mõju kui võimalus).
Sotsiaalse mõju all vaatasime lähemalt oma töötajaskonda ning tarbijaid ja lõppkasutajaid.
Oma töötajaskonnast rääkides oli suur rõhk stressil (mõju ja risk). Näiteks võib liigne stress viia läbipõlemiseni, mis omakorda kahjustab töötaja tervist, raskendab töökorraldust ja vähendab ettevõtte tulu (risk). Selle vältimiseks saame pakkuda paindlikku tööaega ja -kohta jt hüvesid, kaasata töötajaid, et nad jagaksid ühiseid eesmärke ja tunneksid end osana kollektiivist (nii mõju kui võimalus).
Oluline roll on ka värbamisel, kus hindame kandidaadi kompetentsi, mitte tema sugu, vanust, rahvust jms omadusi (mõju). Kandideerija sobimine töökohale on nii risk kui võimalus – võimalus värvata kompetentne töötaja, kes panustab ettevõttesse, kuid risk on tema ebasobivus ametikohale või ettevõttesse, mis võib muu hulgas langetada tulemusi ja toodete kvaliteeti.
Kliente ja lõpptarbijaid hinnates keskendusime ajakirjandusele, reklaamile ja turundusele. Privaatsuse tagamiseks saame panna paika selged reeglid, milliseid andmeid ja kui turvaliselt saame koguda (mõju), samas on meile risk, et mõni töötaja või partner kuritarvitab andmeid. Kui teeme andmekorje liiga rangeks (mõju), ei saa me enam nii ulatuslikult turundada ja kaotame kliente (risk). Tugeva küberturvalisusega saame aga kaitsta enda ja klientide andmeid ning hoida seeläbi oma mainet ja usaldusväärsust (võimalus).
Kui avaldame oma veebides sisuturundust, kuid ei veendu partneri usaldusväärsuses või ei märgista artiklit sisuturundusena (mõju), kahjustame oma mainet ja meie usaldusväärsus langeb (risk).
Väljendusvabaduse tagamiseks anname sõna kõikidele osapooltele (mõju), meie ajakirjanikud saavad vabalt end väljendada (mõju) ja laiemas avalikkuses avada pressivabaduse seisu (mõju ja võimalus). Peame jälgima, et meie tehtud info oleks ligipääsetav, mis puudutab nii ligipääsu veebilehtedele kui ka toodete hinda (mõju, risk ja võimalus).
Kestlikkusteemade teadlikkuse tõstmiseks ühiskonnas saame harime nii oma töötajaid kui kliente (mõju), kuid risk on näiteks see, et oleme mõne huvigrupi poole kaldu.
Ärijuhtimine on meil varasemast enim läbimõeldud osa, seal uusi avastusi lühikese ajaga ei tulnud. Näiteks on meil Bonnieri vilepuhumise süsteem (mõju), mis ühest küljest võimaldab töötajatel turvaliselt teavitada (võimalus), kuid on ka võimalik mainekahju nii klientide kui (potentsiaalsete) töötajate seas, kui ilmneb ebaeetiline vms rikutud käitumine (risk). Sama risk on korruptsiooniga. Lobitöös on võimalik mõlemad variandid, kas kasvatame (võimalus) või hoopis kahandame (risk) oma tulusid ja mainet. Tarnijatega suheldes on näiteks risk, et tekivad pinged ja konfliktid või partner käitub ebaeetiliselt, mis võib meile tähendada näiteks lugejatearvu ja tulude langust.
Taas, see oli esmane kaardistus, nii et meil jäi mitu lahtrit täitmata ja arutelu poolikuks. Kahese olulisuse analüüsi tuleb teha ja dokumenteerida palju põhjalikumalt, ent selline lihtsustatud versioon sobib hästi VKEdele, kes pole aruandluskohuslased, kuid kes tegelevad ESG-ga.

Pingeritta seadmine

Pärast mõjude, riskide ja võimaluste arutamist hindasime, millised on meile olulised alateemad. Selleks astusime kõigepealt oma huvigruppide rolli. Keskkonnagrupp kehastas loodust, klientide hindajad mängisid kliente ja lõpptarbijaid, töötajate grupp mõtleski kui Äripäeva töötajad ning ärijuhtimise grupp etendas laiemat avalikkust.
Seejärel hindasime iga teemat mõjude (vt ülevalpool teine joonis) ja huvigrupi seisukohast. Hindasime, kas ettevõtte tegevusega tekib suur mõju (alljärgneval joonisel A), keskmine/kaudne (joonisel B) või väike mõju (joonisel C) või mõju puudub.
Teiseks hindasime samal skaalal riske ja võimalusi kui Äripäeva esindajad, mitte enam kui meile olulised huvigrupid.
Äripäeva kahese olulisuse maatriks. Meile kõige olulisemad alateemad on väljendusvabadus ja vastutustundlikud turundustavad, kõige vähem olulised materjalid ja jäätmed ning kontori keskkonnamõju.
  • Äripäeva kahese olulisuse maatriks. Meile kõige olulisemad alateemad on väljendusvabadus ja vastutustundlikud turundustavad, kõige vähem olulised materjalid ja jäätmed ning kontori keskkonnamõju. Foto: Sustinere
Nii kujuneski esialgne ESG teemade maatriks, kus ühel teljel on mõju loodusele, inimestele ja ühiskonnale ning teisel teljel äririskid ja -võimalused. Maatriksil on rohelisega märgitud keskkonnateemad, kollase ja punasega sotsiaalsed teemad ning sinisega juhtimisteemad.
Äripäeva esindajate hinnangu põhjal selgus, et meile kõige olulisemad teemad on väljendusvabadus ja vastutustundlikud turundustavad (sotsiaalne mõju) ning kõige väiksema olulisusega kontori keskkonnamõju ning materjalid ja jäätmed (keskkonnamõju). Paljud teemad paigutusid keskele.
Koos Sustinere ekspertidega tegime lihtsustatud ja lühendatud viisil ära oma kahese olulisuse analüüsi. Nagu rõhutatud, siis tegelikult peab see protsess olema palju põhjalikum ja süvitsi dokumenteeritud, et ka audiitorid näeksid, kuidas ettevõttes oluliste mõjukohtadeni jõuti. Kahese olulisuse analüüs võtab korrektselt tehes aega mitu kuud.
Küll aga sobib selline lihtsustatud viis Äripäevale ja teistelegi VKEdele, et ESG-ga alustada ja edasi minna. Äripäevas jätkame nüüd tööd oluliste mõjukohtade ning riskide ja võimalustega.

Seotud lood

Uudised
  • 18.12.24, 14:51
SUUR LUGU | Audiitorid: kes pole kestlikkusaruandega alustanud, on hiljaks jäänud
Mida millal teha, et aruanne saaks auditeeritud?
Kestlikkusaruandluse esimene aasta on kohe käes. Audiitorid selgitavad detailselt, mida tahavad kestlikkusaruannetes näha ja milline peaks olema täpne ajajoon, et aruanne saaks auditeeritud.
Uudised
  • 03.10.24, 17:54
Suurfirmade ESG uuring: vaid kümnendiku raporteerimise tase on hea
Kes on hea tasemega ettevõtted?
Sustinere tegi seitsmendat korda ESG aruandluse uuringu. Selgus, et aastatega pole seis suuresti muutunud. Kõigest 11% suurfirmadest on ESG raporteerimises üle hea taseme piiri. Välispartneritest oleme igas aspektis kõvasti maas.
Saated
  • 07.10.24, 14:59
Marko Siller ESG uuringust: me ei kasuta võimalust rääkida partneritega sama keelt
Sustinere suurfirmade ESG uuringust selgus, et oleme põhipartneritest mitu sammu maas. Marko Silleri sõnul ei pea Eesti end põhjanaabritega üks ühele võrdlema, küll aga sammu pidama.
Uudised
  • 30.05.24, 16:42
Äripäeva ESG aruanne: jalajälg on vähenenud, digijälg on uus suur väljakutse
Äripäeva mõjukohad avalduvad peamiselt toodetes ja teenustes, kuid mõõdame ka büroopinna CO2 jalajälge. Suurim saaste pärineb konverentside korraldusest ja tehnoloogiakuludest.
  • ST
Sisuturundus
  • 09.01.25, 14:20
Neste kuulub Dow Jonesi jätkusuutlikkuse indeksite järgi ülemaailmsete jätkusuutlikkuse liidrite hulka
Maailma juhtiv taastuvkomponendiga diislikütuse ja säästva lennukikütuse tootja Neste valiti Dow Jonesi jätkusuutlikkuse indeksite (DJSI) hulka juba 18. aastat järjest. See saavutus rõhutab Neste jätkuvat pühendumist jätkusuutlikkusele ja tema positsiooni tugeva panustajana üleminekul vähem süsihappegaasiheiteid tekitavale majandusele ja ühiskonnale.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kestlikkusuudised esilehele